services-strategy-on-light

Hoe schrijf je een social recruitment advertentie?

Het schrijven van een advertentietekst voor recruitment op Facebook & Instagram wordt vaak overgecompliceerd. Maar het hoeft niet zo lastig te zijn. Daarom leg ik in het volgende artikel uit hoe jij een in 4 simpele stappen jouw eerste tekst schrijft voor een social media recruitment advertentie. 

Waarom social media advertenties inzetten voor recruitment?

Je bereikt latente kandidaten. Ongeveer 80% van de beroepsbevolking is latent werkzoekend. Wat betekent dat ze openstaan voor iets nieuws, maar zijn niet actief op zoek zijn naar een baan.Social media is daarom de perfecte plek voor recruitment, omdat je hier vrijwel alleen latent werkzoekenden vindt. Deze latent werkzoekenden vind je in mindere mate op jobboards.

Je kunt jouw ideale kandidaat targeten. Op social media is het mogelijk om jouw advertentie aan een gesegmenteerde doelgroep te laten zien die overeenkomt met jouw candidate persona. Op basis van demografische gegevens, interesses en veel meer kun je jouw ideale kandidaat targeten.

4 simpele stappen voor het schrijven van een converterende advertentietekst

1. Begrijp wat het doel is van jouw recruitment advertentie

Wanneer je kandidaten wilt vinden, heeft jouw advertentietekst een hoofddoel, namelijk; zorgen dat zo veel mogelijk mensen op jouw ‘WerkenBij’- of vacaturepagina komen. Met dit doel in je achterhoofd schrijf je dan een advertentietekst. De tekst moet kort en bondig zijn en genoeg interesse opwekken bij de potentiële kandidaat zodat hij/zij doorklikt naar de vacaturepagina.

2. Trek meteen de aandacht van jouw doelgroep

Het is super belangrijk om een eerste zin te creëren voor jouw advertentie. Mensen hebben eigenlijk altijd ‘haast’ op Facebook. De aandachtsspanne van iemand op Facebook is ongeveer 8 seconden. Dit betekent dat je dus meteen de aandacht moet pakken. Daarnaast zien personen sinds de meest recente wijziging van Facebook nog maar de eerste drie regels van jouw advertentie. Je moet daarom goed bedenken hoe je de aandacht gaat pakken in deze drie regels.

3. Geef kort en bondig informatie over de vacature

Zoals in ‘stap 1’ staat beschreven is het doel van de advertentietekst om mensen door te laten klikken naar de vacaturepagina. Houd daarom je tekst zo kort en bondig mogelijk. Geef kort weer wat de vacature inhoudt. Zo kun je de voordelen beschrijven, het functieprofiel uitlichten of beschrijven hoe een dag op het werk eruitziet. Belangrijk hierbij is om te testen wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. Bij sommige doelgroepen werken teksten over de voordelen beter, bij andere teksten over het functieprofiel. Maar keep in mind, houd het altijd kort en bondig en maak het makkelijk te lezen.

4. Sluit af met een goede CTA

CTA, ook wel Call to Action is de in het geval van deze advertentietekst de slotzin die de doelgroep aanzet tot actie. Je CTA dient een logisch vervolg te zijn van je advertentietekst en het moet voor degene die het ziet meteen duidelijk zijn wat de gewenste actie is. Een voorbeeld van een CTA is: ‘Klinkt dit goed? Klik hieronder en vraag vrijblijvend meer informatie aan over de vacature.’ Zoals eerder beschreven is het natuurlijk belangrijk om ook jouw verschillende CTA’s te testen.

Deze vier stappen beschrijven in een notendop waar je op moet letten bij het schrijven van jouw advertentieteksten. Natuurlijk zijn er veel meer factoren waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een advertentietekst. Zo dien je ook rekening te houden met targeting, plaatsingen, budgetten, een converterende vacaturepagina en nog veel meer zaken. Maar globaal gezien zijn dit de stappen die ik altijd doorloop.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel. Of ben je benieuwd naar de andere factoren zoals targeting of hoe je een converterende vacaturepagina maakt? Stuur mij dan een mail naar onderstaand mailadres of bel ons op via het onderstaande nummer.

Meer van onze blog