Effective Copyrighting

De nummer 1 recruitment marketing tip voor uitzendbureaus

Het blijkt dat 80% van de beroepsbevolking te omschrijven is als ‘latent’ werkzoekend. Een latent werkzoekende is iemand die wel zijn ogen openhoudt voor een nieuwe baan, maar niet actief op zoek gaat. Deze latent werkzoekenden zal jij dus moeten triggeren op het juiste moment, via het juiste kanaal met de juiste boodschap en dan kan hij/zij misschien geïnteresseerd raken en jouw vacature(s) lezen. Maar hoe bereik je deze groep latent werkzoekenden? Lees hier meer over in dit artikel.

Zorg dat jij kanalen inzet waar werkzoekenden niet actief op zoek hoeven te gaan

De grootste tip die we jou willen meegeven, is misschien ook wel een hele simpele. Namelijk: ’Zorg dat jij kanalen inzet waardoor werkzoekenden niet actief op zoek hoeven te gaan naar jouw vacatures.’

Veel uitzendbureaus en werkgevers zetten nu nog de welbekende jobboards in om zo aan hun kandidaten te komen. Daar is op zich niks mis mee, maar als jij kijkt naar het bovenstaande gegeven dat 80% niet actief op zoek gaat is dit misschien niet de slimste keuze. Alleen vacatures op jobboards verspreiden is daarom niet meer voldoende om de ideale kandidaten te bereiken. Je zal dus kanalen moeten gaan inzetten die jouw doelgroep bereiken zonder dat zij zelf op zoek moeten gaan. Hier volgen een aantal kanalen of middelen die jij kan inzetten om latente werkzoekenden te bereiken.

‘Alleen vacatures op jobboards verspreiden is daarom niet meer voldoende om de ideale kandidaten te bereiken.’

Eigen uitzendkrachten

Als uitzendkrachten de organisatie niet kunnen verkopen, dan kan een advertentie dat ook niet. Werven via de eigen uitzendkrachten is en blijft een van de meest relevante manieren om nieuwe kandidaten te vinden. Als uitzendbureau moet je duidelijk maken aan jouw medewerkers welke vacatures er zijn en stimuleren dat zij deze onder de aandacht brengen van hun netwerk. Dit kan door een sterk employer brand neer te zetten en door het uitreiken van aanbrengbonussen aan jouw uitzendkrachten.

Vaksites

Als iemand niet actief op zoek is naar een baan zal deze persoon niet op jobboards gaan zoeken. Zij zullen echter wel dagelijks vakgerichte websites bezoeken; voor het laatste nieuws, brancheinformatie etc. Het kan dus heel relevant zijn om te adverteren via deze vaksites. Vaak hebben zij ook een nieuwsbrief waarin je kunt adverteren. Ben jij bijvoorbeeld een uitzendbureau in de technische sector, dan is het voor jou misschien heel relevant om een samenwerking aan te gaan met een vaksite in techniekbranche.

Social Media advertenties

Met gerichte advertenties is het mogelijk om via social media exact te personen te bereiken die jij wilt bereiken. Dat lukt je niet zomaar op een jobboard. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar monteurs in de regio Nijmegen dan is het heel goed mogelijk om met behulp van specifieke targeting deze doelgroep te targeten. Zulk soort targeting werkt heel goed op Facebook & Instagram. Hier hebben wij geslaagde recruitmentcampagnes op gedraaid voor verschillende uitzendbureaus.

Je vertoont een advertentie aan de personen die het meest relevant zijn voor jouw vacature. Vanuit deze advertentie is het belangrijk om de kandidaten door te sturen naar een conversiegerichte vacaturepagina. Dit is een vacaturepagina zonder alle toeters en bellen (menuknoppen, social media badges, blogs etc.) met als enige doel dat de potentiële kandidaat zijn/haar gegevens achterlaat. Op deze manier blijft het laagdrempelig voor de kandidaat en is de kans groter dat hij/zij zijn gegevens achterlaat. Een manier van marketing die zijn opmars aan het maken is in de recruitmentbranche waar jij zeker rekening mee moet houden.

Ben jij benieuwd hoe jij social media ads moet inzetten? Of wil je graag weten hoe jij conversiegerichte vacaturepagina’s doorvoert in jouw strategie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie over deze social-mediastrategieën.

Meer van onze blog