icon-wallet-bill-graph-large

3 redenen waarom A/B-testen essentieel is voor jouw recruitment marketingstrategie (+ 5 tips)

A/B-tests zijn een belangrijk onderdeel geworden van een moderne marketingstrategie. Het is niet alleen belangrijke voor algemene marketing, maar ook zeker effectief voor recruitment marketing. In het volgende artikel leg ik uit wat een A/B-test is, drie redenen waarom A/B-tests belangrijk zijn en geef ik je een aantal tips die meteen toepasbaar zijn.

Definitie – Wat is een A/B-test?

Een A/B-test is een manier om twee zaken met elkaar te vergelijken, zoals twee verschillende advertentieteksten. Meestal begin je met één versie van de tekst en daarna maak je een tweede versie door een aantal aspecten te veranderen. Bijvoorbeeld door andere koppen, teksten en volgorde te gebruiken. Vervolgens verzamel je de resultaten van beide teksten om een vergelijking te maken. Het doel van een A/B-test is om te bepalen welke versie het beste werkt.

Hoe kun je een A/B-test nog meer gebruiken in het wervingsproces?

Naast het bovenstaande voorbeeld van de vacaturetekst kun je A/B-tests voor vrijwel alles gebruiken. Zo kun je testen welke bepaalde webpagina’s, afbeeldingen, advertentieteksten et cetera het beste werken.

3 redenen waarom je A/B-tests zou moeten gebruiken

Beter inzicht in het succespercentage

A/B-testen helpen bij het verbeteren van diverse wervingsgerelateerde webpagina’s, waaronder personeelsadvertenties, landingspagina’s en carrièrepagina’s. Je krijgt hierdoor een beter inzicht wat succesvol is en wat niet. Dit is waardevolle data die je voortaan tot jouw beschikking hebt wanneer je aan de slag gaat met jouw recruitment marketingstrategie.

Je bespaart geld

Een groot voordeel van A/B-testen is dat je uiteindelijk geld bespaart. Door het optimaliseren van je vacatures en recruitment marketingactiviteiten leidt dit uiteindelijk tot meer sollicitanten tegen lagere kosten in een kortere tijd. Hoe minder tijd het kost om een vacature in te vullen, hoe minder geld je uiteindelijk uitgeeft.

Verbeterde candidate experience

De belangrijkste reden waarom jij zou moeten A/B-testen is omdat het de candidate experience verbetert. Door te testen en optimaliseren speel je uiteindelijk in op de wensen en behoeften van de kandidaat. Een betere kandidaat-ervaring zal helpen om meer kandidaten om te zetten in werknemers en een blijvende positieve indruk achter te laten.

5 tips voor een succesvolle A/B-test

  1. Verander niet te veel in een keer. Verander stapsgewijs één ding tegelijk binnen je B-test. Op deze manier valt altijd te herleiden wat een bepaalde verandering oplevert. Als je teveel verandert is het bijna onmogelijk om de resultaten te vergelijken.
  2. Meet de prestatie en houdt goed bij welke versie het beter doet. Belangrijke metrics die je kan bijhouden zijn, CPC (Cost per Click), aantal bezoekers, aantal conversies en de kwaliteit van die conversies.
  3. Voer testen uit op basis van hypotheses en probeer te denken als je doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld een stockfoto verandert in een eigengemaakte foto zal dit er authentieker uitzien. Wat hoogstwaarschijnlijk leidt tot een hoger conversiepercentage.
  4. Stop de test niet te snel. Het duurt een tijdje voordat je genoeg data hebt om de resultaten te vergelijken.
  5. Blijf testen! Probeer meerdere varianten uit tot je uiteindelijk de winnende formule hebt.

Wil je meer weten over A/B-testen? Of meer weten over hoe jij de conversie verhoogt van jouw jobmarketing activiteiten? Neem dan contact met ons op!

Meer van onze blog